راهکارهایی برای نگه داری و مراقبت از کارتریج جوهر افشان

کارتریج جوهرافشان

چاپگرها و قطعات تشکیل دهنده آن ها نظیر کارتریج که محفظه ای برای نگهداری از جوهر یا تونر پرینتر (بر اساس نوع پرینتر که یا جوهر افشان است و یا لیزری) است همانند دیگر وسایل الکتریکی برای داشتن کارکردی مناسب و دوام بیشتر نیازمند نگهداری درست هستند اما عمدتا افراد از آن ها غفلت نموده و باعث می شوند که قطعاتی مهم و حیاتی چون کارتریج پس از مدتی نیاز به تعویض و یا تعمیر داشته باشند. در این مطلب قصد داریم شما را با راهکارهایی برای مراقبت درست از کارتریج جوهر افشان و افزایش عمر و دوام آن آشنا سازیم.

  • پیش از نصب، کارتریج جوهر افشان به خوبی بازبینی شود.

بی شک یکی از مهم ترین کارها برای مراقبت و افزایش عمر کارتریج بازبینی آن قبل از نصب می باشد، در ابتدا لازم است از نوع کارتریج و تناسب آن با چاپگر اطمینان حاصل کرد و در صورت مغایرت پیش از استفاده با نوع درست تعویض نمود.

کارتریج پرینتر جوهر افشان

پس از آن بهتر است کارتریج به آرامی تکان داده شود یا بر روی سطحی سخت همچون میز به آن ضربه زده شود تا جوهری که در آن قرار دارد به صورت یکسان پخش شود. همچنین لازم است قبل از نصب گیره ای پلاستیکی که بر روی سوراخ یا همان دریچه کارتریج قرار گرفته است (عمدتا در کارتریج های جوهری وجود دارد) و برای محافظت از کارتریج در زمان حمل و نقل گذاشته شده است برداشته شود.

نکته: بهتر است این کار بر روی سطل آشغال و یا دستمال انجام شود زیرا احتمال بیرون ریختن مقدار جوهر از کارتریج وجود خواهد داشت.

علاوه بر این ها تراشه تماس طلایی کارتریج نیز باید بررسی شده و در صورتی که گرد و خاکی بر روی آن وجود داشته باشد. پاک شود. در واقع در قسمت بالای کارتریج تراشه ای الکتریکی وجود دارد که پس از آنکه کارتریج نصب شد با چاپگر ارتباط می گیرد. بر روی این تراشه هیچ گونه غباری نباید دیده شود و در صورت وجود بهتر است با دستمالی نرم به آرامی تمیز شود.

  • کارتریج جوهر افشان بر اساس دستور العمل مخصوص نصب شود.

برای دوام و کارایی بیشتر کارتریج بهتر است نصب آن از روی دستور العملی انجام گیرد که در کتابچه یا برگه راهنمای آن نوشته شده است زیرا هر یک از کارتریج ها در نوع خود منحصر به فرد بوده و دستورات ویژه ای برای نصب آن ها توسط شرکت سازنده ذکر شده است.

البته راه حل دیگری نیز وجود دارد و آن هم مشاهده فیلم هایی است که در اینترنت به اشتراک گذاشته شده اند و در آن ها با توجه به نوع کارتریج آموزش ها و دستورات لازم بیان گردیده اند.

کارتریج جوهرافشان
کارتریج جوهرافشان
  • تنظیم بودن سطح جوهر کارتریج و جلوگیری از خشک شدن آن

تنظیم بودن سطح جوهر کارتریج و جلوگیری از خشک شدن آن برای حفظ عملکرد خوب پرینتر الزامی است. در حقیقت کم بودن جوهر در کارتریج و یا خشک بودن آن (یکی از عواملی که سبب خشک شدن جوهر در کارتریج می شود عدم استفاده از پرینتر به صورت مداوم است)، علاوه بر اینکه عمر این قطعه و دوام و ماندگاری آن را کم می کند سبب می شود که طرح و یا نوشته هایی که قرار است چاپ شوند به صورت خط دار یا کم رنگ چاپ شوند. در برخی از پرینترها چراغ هشدار دهنده ای وجود دارد که نشان دهنده سطح کم جوهر در کارتریج است و بهتر است همواره به آن دقت شود و کارتریج های قابل شارژ را از محفظه مخصوص در آورده و طبق دستور العمل شارژ کرد و یا بسته بندی کرده و برای شارژ به افراد حرفه ای و خبره در این کار سپرد.

ذکر این نکته مهم است که برای جلوگیری از خشک شدن جوهر و خراب شدن کارتریج جوهری برای هر کارتریجی راه حل ویژه ای وجود دارد که با انجام آن می توان به ماندگاری آن کمک کرد.

  • گردگیری کردن

برخی اوقات افراد خود متوجه می شوند که عامل اختلال در کار پرینتر و بالطبع کارتریج گرد و غباری است که بر روی آن و با گذشت زمان نشسته است. برای اینکه چاپگر به دلیل گرد و غبار دچار اختلال نگردد بهتر است همواره آن را تمیز نمود. برای از بین بردن گرد و خاک هم می توان از جارو برقی کوچک و مخصوص استفاده نمود هم اینکه به وسیله دستمالی مرطوب به آرامی سطح کارتریج و پرینتر را پاک نمود. البته برای کسب نتیجه ای بهتر توصیه می گردد که از دستورات نگاشته شده در دفترچه راهنما خوانده شود و طبق آن ها عمل نمود.

  • استفاده از کاغذ مناسب

از دیگر راهکارهای مراقبت و نگهداری از کارتریج چاپگر به کار بردن کاغذ مناسب است زیرا استفاده نمودن از کاغذ نامناسب سبب می گردد کارتریج به خوبی کار نکند و در طولانی مدت از لحاظ کیفی بر چاپ اثر گذاشته و باعث اختلال در کار کارتریج شود. پس توصیه کارشناسان فنی جهان چاپگر به شما این است که برای هر چاپگری نوع درست و مناسب کاغذ که در دفترچه دستورالعمل های آن ذکر شده استفاده گردد.

کاغذ مناسب برای پرینتر
کاغذ مناسب برای پرینتر

در آخر باید گفت که مراقبت و نگهداری از کارتریج نیاز به تخصص ویژه ای ندارد و با رعایت نکاتی که گفته شد می توان به خوبی از کارتریج استفاده نمود و در خرید کارتریج جدید صرفه جویی نمود.

اگر که با مشکلی در این زمینه رو به رو هستید می توانید با کارشناسان فروشگاه اینترنتی جهان چاپگر تماس گرفته و مشکلتان را با کارشناسان در میان بگذارید تا پاسخگوی شما در این زمینه باشند.

 

منبع: سایت جهان چاپگر

 

شارژ کارتریج در محل

شارژ کارتریج در محل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *