کارتریج و انواع آن

کارتریج

با استفاده روز افزون از چاپگر در محیط های تجاری، اداری و خانگی، خرید کارتریج و به کارگیری آن به شکل گسترده‌ای افزایش پیدا کرده است. کارتریج های پرینتر متناسب با نوع ویژه ای از چاپگرها طراحی شده و در دو دسته تک رنگ و چند رنگ یا ترکیبی قرار گرفته اند. در این مطلب قصد داریم شما را با این قطعه ی مصرفی مهم و حیاتی پرینتر و انواع آن آشنا سازیم.

کارتریج (cartridge)چیست؟

کارتریج یکی از مهم ترین قطعات یک چاپگر به شمار می رود که در صورت نبود آن عملا دستگاه پرینتر هیچ گونه کارایی نخواهد داشت و هیچ سندی چاپ نمی شود. در حقیقت کارتریج محفظه و مخزنی است که در آن مرکب (جوهر) یا تونری (پودر رنگی) که مواد مصرفی اصلی برای چاپ شدن نوشته و یا طرح بر روی کاغذ به شمار می رود، قرار داده می شود تا طی یک سری مکانیزم خاص عملیات چاپ انجام گیرد. این قطعه مهم جزو مواد مصرفی پرینتر نیز به حساب آمده و پس از اتمام لازم است با کارتریجی نو جایگزین شود و یا شارژ گردد (معمولا کارتریج های لیزری قابلیت شارژ مجدد را دارند) که تعویض آن با قطعه ی اورجینال هزینه بر بوده و بهتر است در مواردی از طرح فابریک کارتریج اصل که توسط شرکت های مختلف ساخته می شود استفاده شود.

غالبا افراد کارتریج های لیزری و جوهری را با یک دیگر اشتباه گرفته و یا آن ها را مناسب برای تمام پرینتر ها می دانند در حالی که آن ها کاملا متمایز از هم بوده و عملکردی متفاوت دارند. کارتریج ها بر اساس نوع پرینتر در دو گروه کارتریج های لیزری یا تونری (toner cartridge or laser cartridge) برای چاپگرهای لیزری و کارتریج های جوهری (ink cartridge) برای پرینترهای جوهر افشان دسته بندی می شوند که در ادامه هر یک از آن ها را بررسی خواهیم کرد.

کارتریج
کارتریج

کارتریج تونری برای چاپگرهای لیزری

کارتریج های تونری، کارتریج هایی هستند که در پرینترهای لیزری مورد استفاده قرار می گیرند. این کارتریج ها برای انجام عملیات چاپ، پودر رنگی خشکی که به آن تونر گفته می شود و جنس آن پلی استر است و خاصیت جذب بار منفی دارد را در خود نگاه می دارند و در زمان چاپ سند یا طرح، به کمک مکانیزیم مکانیکی، تابش لیزر، گرما و حرارت آن را بر روی کاغذ ذوب کرده و طرح و نوشته را ایجاد می کند. این کارتریج ها هم به صورت تک رنگ (مشکی) که منجر به چاپ سیاه و سفید می شود و هم به صورت ترکیبی و متشکل از چهار رنگ اصلی (فیروزه ای، زرد، قرمز و مشکی) که منجر به چاپ رنگی اسناد مختلف می شود، وجود دارند. کارتریج تونری از سرعت چاپ بالایی برخوردار می باشد و پس از اتمام تونر می توان آن را مجددا شارژ نمود. علاوه بر آنچه گفته شد این کارتریج ها طول عمر بیشتر و ظرفیت چاپ بالایی دارند.

نکته: از قرار دادن کارتریج لیزری در مکان های گرم و در معرض نور خورشید شدیدا خودداری شود.

کارتریج جوهری برای پرینترهای جوهر افشان

کارتریج های جوهری نوع دیگری از کارتریج های موجود در بازار هستند که تنها در پرینترهای جوهر افشان قابل استفاده می باشند. در این کارتریج ها جوهر لازم برای پرینت قرار داده می شود تا در زمان چاپ سند طی عملیاتی بر روی کاغذ توسط هد کارتریج که منافذ کوچکی دارد، پاشیده شود. این جوهر مایع بوده و پس از آنکه بر روی کاغذ پاشیده شد، به سرعت و بدون آنکه حرارت و گرما ببیند خشک می شود.

پرینتر جوهر افشان
پرینتر جوهر افشان

این نوع از کارتریج ها برخلاف کارتریج تونری قابلیت شارژ ندارند و پس از اتمام لازم است که با کارتریجی نو معاوضه شود (البته می توان بدنه کارتریج را با سرنگ سوراخ کرده و جوهر را به داخل آن تزریق نمود که این عمل توصیه نمی شود و اگر که توسط افرادی کم تجربه انجام گیرد سبب می شود جوهر داخل چاپگر بریزد).

سرعت و ظرفیت چاپ در کارتریج جوهر افشان نسبت به کارتریج لیزری کمتر می باشد و پس از آنکه پلمپ آن باز شد باید مورد استفاده قرار بگیرد زیرا اگر که برای مدتی طولانی بدون استفاده باقی بماند خشک شده و قابلیت خود را از دست داده و باید دور انداخته شود.

منبع: سایت جهان چاپگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *