تونر کارتریج و راهکارهایی برای مراقبت از آن

تونر کارتریج

تونر کارتریج (cartridge toner)

تونر کارتریج پودری غلیظ و فشرده متشکل از موادی نظیر پودر کربن، پلیمرهای ویژه، اکسید آهن، رزین و پلی استر است که در کارتریج چاپگرهای لیزری تک رنگ و رنگی قرار داده می شود تا فرآیند چاپ به درستی انجام شود و طرح و نوشته مورد نظر بر روی کاغذ پیاده سازی شود. در حقیقت تونر کارتریج، رنگ مورد نیاز برای چاپ می باشد که در پرینترهای تک رنگ مشکی بوده و در چاپگرهای رنگی زرد، آبی، سیاه و قرمز را شامل می شود.

تونر کارتریج
تونر کارتریج

این ماده مصرفی توسط شرکت های مختلف و در کیفیت های گوناگون (هر چه ذرات پودر تونر کارتریج کوچکتر باشند، چاپ با کیفیت بالاتری انجام خواهد گرفت) به بازار عرضه می شود. در واقع علاوه بر شرکت های سازنده کارتریج که خود با کیفیت ترین تونر را برای کارتریج های خود تولید کرده، کارخانه های دیگری نیز به تولید و عرضه این محصول مشغول می باشند که از لحاظ قیمت مقرون به صرفه تر از تونر اورجینال هستند.

نکاتی برای نگهداری و مراقبت از تونر کارتریج

عمدتا افرادی که همواره با پرینتر سر و کار دارند مواد مصرفی همچون تونر کارتریج مناسب را در مقدار زیاد تهیه کرده و نگه می دارند زیرا ممکن است هنگامی که تونر چاپگر تمام شده و به تونر نیاز باشد، تهیه آن سخت باشد و کارها عملا عقب بیفتند. تهیه تونر اضافی به نگهداری و مراقبت نیازمند است زیرا مواد مصرفی حساسی چون تونر در صورتی که درست و اصولی نگه داری نشود، خراب شده و  به جز ضرر مالی و هزینه اضافی هیچ فایده ای برای افراد نخواهد داشت. در این بخش برخی از نکاتی که لازم است برای مراقبت از تونر کارتریج لحاظ گردند را بیان خواهیم کرد.

نگهداری از تونر
نگهداری از تونر کارتریج
  • بسته های تونر اضافی خریداری شده لازم است در مکانی کاملا تاریک نگهداری شوند چون که نور اتاق و آفتاب باعث خرابی تونر و آسیب رسیدن به آن (آسیبی دائمی) می شود.
  • فضایی که در آن تونر های اضافی قرار می گیرند باید دمای مشخصی داشته باشد. در حقیقت دمای فضا باید در محدوده دمایی صفر تا سی و پنج درجه سیلیسیوس باشد، زیرا دمای بالاتر و پایین تر به تونر آسیب خواهد زد.

توصیه جهان چاپگر به شما این است که از قرار دادن تونر کارتریج در فضاهایی چون انباری یا اتومبیل که نوسانات دمایی زیادی دارند، خودداری نمایید.

  • علاوه بر دما و نور، رطوبت هم بر تونر تاثیر خواهد گذاشت. بر اساس بررسی های صورت گرفته رطوبت کمتر از 85% و بیش از 35% برای تونر پرینترهای لیزری مناسب است.
  • فضایی که تونر در آن نگه داری می شود بهتر است هیچ گونه گرد و خاکی نداشته باشد و در معرض گازهای خورنده و سمی که باعث خرابی جبران ناپذیری می شوند،نباشد.

تونری که باز نشده باشد با رعایت نکاتی این چنینی عمدتا به مدت طولانی (بیش از دو سال) قابل نگهداری هستند، اما برای نگه داری تونر باز شده در خارج از پرینتر لازم است تونر به صورت افقی (صاف و بدون شیب) و در جعبه ی اصلی که مانعی برای ورود نور است نگهداری شود.

نکته: در صورتی که جعبه ی اصلی تونر را دور انداخته اید، نگران نباشید شما می توانید با بستن دهانه و بخش بالایی تونر با کاغذ و قرار دادن آن در مکانی تاریک از آن در برابر خرابی و آسیب محافظت کنید.

تذکر مهم: تونر ماده ای سمی به شمار می رود به همین دلیل می بایست در استفاده و نگهداری از آن نهایت دقت صورت بگیرد زیرا هر یک از ذرات تشکیل دهنده آن می تواند تا شش ساعت در هوا بماند.

منبع: سایت جهان چاپگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *