رایج ترین مشکلات کارتریج چاپگر و نحوه برطرف نمودن آن ها

حل مشکل کارتریج چاپگر

اگر که با پرینتر سر و کار داشته باشید به طور حتم با کارتریج آشنا هستید و می دانید که یکی از بخش های مهم و حیاتی دستگاه پرینتر است که در آن تونر یا جوهر (بسته به نوع چاپگر) برای چاپ عکس و یا متن قرار داده می شود و در صورت بروز مشکل کار چاپ کاملا مختل می گردد. در این مطلب به برخی از رایج ترین مشکلات این بخش از چاپگر و نحوه بر طرف نمودن آن ها پرداختیم تا اگر که با آن ها رو به رو شدید سر در گم نشده و بتوانید با خیالی آسوده مشکل به وجود آمده را برطرف نمایید.

کارتریج چاپگر | Printer cartridge
کارتریج چاپگر | Printer cartridge

رایج ترین مشکلات کارتریج چاپگر

  • کارتریج توسط پرینتر شناسایی نمی شود.

شناسایی نشدن کارتریج (کارتریج چه جوهری باشد و چه تونری این مشکل رخ خواهد داد) از جمله رایج ترین مشکلاتی است که در هنگام استفاده از پرینتر اتفاق می افتد و ممکن است فرد را دچار سردرگمی کرده و در انجام کارها وقفه به وجود آورد. اما هیچ جای نگرانی نیست چون به راحتی این مشکل قابل حل می باشد. در ابتدا باید علت رخ دادن آن مشخص شود و پس از آن راه حل آن بیان گردد.

در حقیقت اغلب زمانی که کارتریج قدیمی با جدید جایگزین شده و یا هنگامی که کارتریج دوباره و پس از شارژ شدن در محل خود قرار بگیرد پیغام «کارتریج پرینتر قابل شناسایی نیست» نمایش داده می شود. پر شدن حافظه، جدا نشدن نوارها و بسته بندی ها در هنگام جاگذاری کارتریج نو، آسیب، آلودگی و کثیفی اتصالات، به روز نبودن درایور و نصب کارتریج اشتباهی برخی از این دلایل می باشند. برای حل این مشکل می توان کارهای زیر را انجام داد.

حل مشکل کارتریج چاپگر
حل مشکل کارتریج چاپگر

ریست نمودن حافظه چاپگر. در واقع سیستم پرینترها به صورتی است که هنگام نصب کارتریج جدید، حافظه داخلی ریست شده و پرینتر کارتریج را شناسایی و سطح جوهر یا تونر را پر نشان خواهد داد، اما اگر که به صورت اتوماتیک این کار انجام نشود نیاز است دستی ریست صورت بگیرد. برای این کار کارتریج جدید جدا شده و کارتریج قدیمی جایگزین می گردد، سپس لازم است پرینتر ده دقیقه استراحت کند. بعد از ده دقیقه کارتریج جدید دوباره جایگذاری می شود. حال لازم است شناسایی شدن کارتریج توسط دستگاه چاپگر بررسی گردد. اگر که شناسایی شد که چه بهتر، اگر که نه؛ لازم است این مراحل در ادامه انجام شوند.

  • کارتریج جدید از مکان خود بیرون آورده شده و در جایی امن قرار داده می شود تا آسیب نبیند.
  • پرینتر از طریق دکمه پاور خاموش می شود.
  • دو شاخه یا سیم برق چاپگر از برق جدا شود.
  • بعد از گذشت ده دقیقه دوباره سیم پرینتر به برق متصل می گردد.
  • کارتریج جدید نصب می شود
  • دکمه پاور را زده تا پرینتر روشن شود.

عمدتا پس از انجام این کار پرینتر شروع به کار می کند اما در صورت شناسایی نشدن لازم است اتصلات فلزی داخلی که در پشت کارتریج قرار دارند و اتصالات داخل پرینتر با پارچه ای نرم (البته پس از جدا کردن کارتریج) تمیز شوند و پس از قرار دادن مجدد، پرینتر روشن شود و یا نوارها و بسته بندی هایی که روی کارتریج جدید قرار دارند بررسی شود زیرا در صورت وجود باید جدا شوند تا کارتریج کار کند و یا احتمال می رود که به جای کارتریج جوهری تونری استفاده شده و یا به جای تونری کارتریج جوهری به کار رفته است که در این هنگام نیاز است کارتریج درست تهیه و جایگزین شود. علاوه بر این ها احتمال می رود که درایور پرینتر قدیمی شده باشد، برای رفع این مشکل و شناسایی شدن کارتریج توسط چاپگر لازم است درایور آن به روز گردد.

  • ایجاد خطوط اضافی در زمان پرینت

ممکن است هنگامی که صفحه ای پرینت گرفته شود خطوط اضافه ای بر روی صفحه نمایان شوند و یا قسمتی از تصویر و نوشته چاپ نگردد. گفته شده که این مشکل به طور عمده هنگامی اتفاق می افتد که مدت زمان بسیاری از آخرین باری که از چاپگر استفاده شده گذشته است و یا برای صرفه جویی، جوهر یا تونر نامناسب و با کیفیت کم در پرینتر به کار رفته است که سبب شده هد پرینتر مسدود گردد. برای رفع این مشکل لازم است علاوه بر جایگزین نمودن مواد مصرفی با کیفیت سوزن های هد پرینتر نیز تمیز شوند (تمیز کردن هد پرینتر به دلیل حساس بودن آن توصیه می شود به کارشناسان خبره و متخصص در این حوزه همچون کارشناسان فروشگاه اینترنتی جهان چاپگر سپرده شود).

  • ایجاد خطوط عمودی تیره رنگ بر روی صفحه

از دیگر مشکلاتی که هنگام چاپ ممکن است افراد با آن رو به رو شوند، پدیدار شدن خطوط عمودی تیره رنگ بر روی صفحه است. این مشکل نمایانگر آن است که درام کارتریج با مشکل مواجه شده است و احتمال می رود که دچار خراشیدگی شده باشد. برای حل این مشکل در ابتدا با پارچه ای نرم به آرامی سطح درام تمیز شده و کارتریج جایگذاری شده و تست چاپ گرفته شود، اگر که پس از این کار، مشکل بر طرف نشده بود نیاز است درام کامل برداشته شده و درامی جدید جایگزین شود.

  • خاکستری شدن برگه پس از چاپ

این مشکل نیز به کارتریج پرینتر مرتبط می باشد.

در واقع اگر که وایپر بلید در محل خود به درستی نصب نگردیده باشد و یا کهنه و قدیمی شده باشد این مشکل رخ خواهد داد. برای حل این مشکل و رفع آن نیاز است که وایپر بلید بررسی و در صورت نیاز تعویض شود. وجود هاله ای زرد رنگ بر روی پلاستیک آن می تواند نشانی از قدیمی شدنش باشد.

منبع: سایت جهان چاپگر

شارژ کارتریج در محل

شارژ کارتریج در محل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *