کاغذ فوتوگلاسه نوعی کاغذ مرغوب است که دارای کوتینگ مخصوصی از ژلاتین است و به ‏دلیل روکش صیقلی خاص آن، نرمی و درخشش بیشتری نسبت به کاغذ های معمولی دارد. در ‏هنگام چاپ فتوگلاسه ، پوشش ژلاتین در ترکیب با جوهر چاپ، کیفیت رنگی بالایی ایجاد می کند. ‏

به طور کلی کاغذ فوتوگلاسه در چاپ های لوکس و با کیفیت بالا به کار می رود و بیشترین کاربرد آن ‏در حوزه معماری، گرافیک، طراحی داخلی، دکوراسیون و چاپ های مرتبط با آثار هنری به خصوص ‏عکس های با کیفیت بالا و تابلوهای نقاشی ، پوستر های تبلیغاتی با گرافیک چشم نواز و کتاب های ‏نفیس است. کارهای رنگی که در آن کیفیت و دقت رنگبندی در خروجی چاپی اهمیت دارد، نیازمند کاغذی است که سطح یکدست و صافی داشته باشد، تا جوهر به صورت یکنواخت جذب سطح آن ‏شود. کاغذ گلاسه مناسبترین نوع کاغذ برای این نوع چاپ است و هر قدر گرماژ بالاتری داشته باشد ‏این کیفیت بالاتر می رود.‏

ویژگی های چاپ فتوگلاسه

کاغذ فتوگلاسه دارای روکشی صیقلی از جنس ژلاتین است که باعث درخشش و افزایش جلوه آن نسبت به کاغذهای عادی می شود.
این روش از کیفیت و دقت رنگبندی بالایی بهره مند می باشد.
فتوگلاسه درخشندگی و جلای زیادی داشته و جلوه طرح شما را دو چندان می کند.
ترکیب پوشش ژلاتینی با جوهر هنگام چاپ فتوگلاسه، کیفیت چاپ را به شکلی ملموس افزایش می دهد.
سطح صاف و یکدست این کاغذ به جذب یکنواخت جوهر در سطح چاپ فتوگلاسه کمک می کند.
هرچقدر کاغذ مورد استفاده شما گرماژ بالاتری داشته باشد، کیفیت چاپ آن نیز بیشتر خواهد بود.
شدت رنگ و دقت رزولوشن چاپ فتوگلاسه باعث شده انواع مختلف آن بر اساس کاربرد و کیفیت چاپ به دسته های مختلفی تقسیم شوند.
فتوگلاسه در مقایسه با سایر کاغذها مقاومت و استحکام بیشتری داشته و برای مدت زمان طولانی تری می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

معایب چاپ فتوگلاسه

تا این جا درباره مزایا و ویژگی های مثبت چاپ فتوگلاسه به طور کامل توضیح داده ایم. حال نوبت به بررسی معایب آن می رسد، این محصول چاپی نیز همانند دیگر نمونه های مشابه خود، در کنار نقاط قوتش معایبی هم دارد. در ادامه به چند نمونه از این معایب اشاره می نماییم.

کاغذ و چاپ فتوگلاسه تاثیرپذیری بالایی نسبت به عوامل محیطی دارند. به همین علت رطوبت و دما می تواند تاثیر منفی بر کیفیت چاپ فتوگلاسه داشته باشد. استفاده از پوشش لمینت یا سلفون راهکار مناسبی برای رفع این مشکل و افزایش مقاومت و استحکام چاپ فتوگلاسه می باشد. با این کار، یک لایه محافظ محصول چاپ شده شما را در بر گرفته و از ایجاد آسیب های ناشی از قرارگیری آن در شرایط مختلف محیطی جلوگیری می نماید. علاوه بر این، استفاده از روکش به شما کمک می کند تا در نگهداری از این محصول عملکرد بهتری داشته باشید.

مجموعه تمام ویژگی های ذکر شده به افزایش هزینه لازم برای چاپ روی این کاغذ منجر شده و در نهایت هزینه چاپ فتوگلاسه به مراتب بالاتر از هزینه چاپ کاغذ تحریر می باشد. با این حال فراموش نکنید که کیفیت بالای فتوگلاسه به قدری قابل توجه است که معایب این محصول چاپی را پوشش داده و آن را به گزینه ای مناسب جهت استفاده در فضاهای داخلی تبدیل نموده است.